lördag 9 januari 2010

Trettondagskonsert update + Duvemåla i London

Ok, walesaren var visst inte sjuk, det var visst för 6 år sen han var det, måste ha missat en väsentlig del av informationen där. :P

Oooh, lite av Kristina på engelska där, underbart, lite substitut för oss som inte var i Carnegie Hall i New York i höstas. Det är dock inte alls samma sak och inte alls lika bra som den svenska versionen. Mobergs text bearbetad av Ulvaeus är ju så ofantligt vacker och så otroligt svensk, den plockar fram det vackraste ur det svenska språket. Det går inte att göra en motsvarighet på engelska. Engelska och svenska är så olika språk. Svenska är artikulerat och sjungande, medan engelska är sluddrigt och monotont. Ok, det där lät kanske lite elakt, jag tycker egentligen att engelska är jättevackert, men just i det här sammanhanget så är det så jag känner. MEN det är definitivt bättre än inget och de fantastiska melodierna väger upp allt annat!

På tal om konserterna i New York, så såg jag precis på nätet att den konsertversionen som var där ska vara i London den 14 april i år!!! Med Helen Sjöholm och allt!!! BIG BIG NEWS! Höll på att få en hjärtattack ju. Ni ska veta att jag kollade allvarligt på möjligheterna att åka till NY, letade efter billiga flyg o så, ja, så galen och desperat är jag, men jag kom till slut fram till att det var omöjligt.

Men London, London är inte alls omöjligt, tvärtom, där har jag ju varit så många gånger och känner mig nästan som hemma, det går att ta sig dit på under 2 timmar och man kan få tag i riktigt billiga flyg med Ryan Air.

Så... jag måste helt enkelt dit!!!

Citat från ett forum:

"On 14 April 1850 Kristina and her fellow passengers left Sweden and started their journey to New York on the brig "Charlotta" (in Moberg´s books). The concert takes place exactly 160 years later. "

Ååååh, vilken fin tanke att ha konserten det datumet! <3

Biljetterna släpps nu i januari...ooooh...börjar känna mig stressad!

Aaaaah, varför bor jag inte i London, vill egentligen gå på Julie Andrews konsert den 8 maj också ju...suck...

2 kommentarer:

  1. Ja, min syster ringde mig för att se just den där konserten med Duvemåla-sånger. Dock så hann jag bara se slutet av "du måste finnas". Sen blev det opera istället. Försöker hitta konserten på Svtplay istället.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kollade upp det. Men då sitter ju jag på ett tåg. Får leta på svtplay igen.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

 
Web Analytics