söndag 3 januari 2010

Stina recenserar (film) - Tre dramakomedier

Tänkte starta en liten kategori här där jag recenserar olika saker. Det kan vara t.ex. filmer, tv, musik eller böcker.

Hittills det här året har jag sett tre filmer. I förrgår såg jag A Prairie Home Companion och igår såg jag Darling och Agnes Browne. Alla tre råkar vara dramakomedier och de har faktiskt ännu fler likheter. Alla handlar om vänskap och de är ganska "pratiga" och har ett lugnt tempo.

A Prairie Home Companion kan sammanfattas med bra musik (om man gillar country det vill säga), roliga karaktärer och Meryl Streep-magi. Det är en mysig och originell film. Sen är jag ju väldigt svag för filmer med mycket musik i. Betyg: 4- (av 5)

Darling är en svensk film. Jag har både bra och dåliga saker att säga om denna. Dialogen är usel, väldigt onaturlig. Skådespeleriet är hemskt dåligt med undantag av Michael Segerström, han är jättebra. Så vann han också Guldbaggen för bästa manliga huvudroll. Filmen vann även för bästa foto det här året (2007). Själva storyn är bra, jag gillar filmer om udda vänskap, det är så fint. Betyg: 3 (av 5)

Agnes Browne; vilket fynd den här filmen var! Det var mest en slump att jag såg den, en väldigt lycklig slump. Det var en sån film som jag verkligen njöt av och kan tänka mig att se om och om igen. Det är en amerikansk och irländsk film, men den utspelar sig på Irland och har ingenting som upplevs som amerikanskt. Det är så befriande att se en rolig film med mycket humor utan att vara sådär klyschig som amerikanska komedier ofta är. Till skillnad från Darling så är dialogen underbar. Det är en varm och mysig film, också detta är en väldigt fin historia om vänskap, djup vänskap som övervinner allt. Betyg: 4+ (av 5)