lördag 30 januari 2010

Julie Andrews röst

Hittade detta förut, en ganska ny intervju om London-konserten med fina Julie. Den första videon är den korta varianten (med klipp från världens bästa film bl.a.) och den andra är betydligt längre, men ni får stå ut med att jag lägger in båda här så att jag enkelt hittar tillbaka till dem. ;)





Det är en så sorglig historia...det där med Julies röst. Som flicka hade hon "an extraordinary freakish voice" som de uttrycker det i klippet. Hon kunde sjunga toner som bara hundar kunde höra. "Dogs would howl for miles around when I did my scales", som Julie säger. Hon hade ett röstomfång på fyra oktaver. När hon blev äldre mognade såklart rösten och var inte riktigt lika extrem längre, men ändå en fantastisk sopranröst.

1998 (när hon var 63 år) hände det ofattbara. Hon genomgick en halsoperation som skulle vara helt ofarlig, men läkaren gjorde fel och hennes stämband skadades. Hennes röst förstördes och kommer aldrig bli densamma igen. Det finns en väldigt sorglig intervju där hon pratar om detta, strax efter operationen, här och här. Hon blev väldigt deprimerad efter denna händelse, rösten var ju så stor del av hennes identitet, allt hon hade gjort hela sitt liv var att sjunga. Idag verkar hon som tur är må bättre och har massa projekt för sig. Nu, många år efter operationen kan hon sjunga lite igen, men inte alls som förut. Som här när hon gjorde ett solonummer på konserterna i USA 2008:



Det "komiska" är att även med det lilla röstomfång hon har nu, så sjunger hon i mitt tycke bättre än de flesta av dagens MTV-stjärnor. En del av förklaringen tror jag är att hennes röst är så underbar i sig själv, alltså även talrösten. Hon är en av få som jag verkligen älskar att höra t.o.m när hon bara pratar, därför att det låter så vackert. Dessutom finns det ingen som pratar mer perfekt brittisk engelska än hon, hon är liksom den mest engelsktalande av alla engelsktalande jag någonsin har hört. Hon artikulerar så bra att man hör varenda litet ord, det är inte många andra sångare man kan säga detsamma om.

Känns som jag skulle kunna skriva om Julie hur länge som helst, men det får räcka för idag. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

 
Web Analytics